Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

6 effektiva sätt att bli tuffare och tåligare mentalt som dessutom lär dig att aldrig ge upp


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

De flesta av oss är bra på att drömma, planera och sätta upp mål som vi aldrig når. Och det spelar egentligen ingen roll vad det handlar om. Vi drar igång ett projekt, men vi slutför det sällan eller aldrig. Orsaken till det stavas brist på motivation och uthållighet – eller på ren svenska; vanlig jävlar anamma. Flera studier har visat att hemligheten med att nå sina mål består av 80 % vilja och 20 % av rena handlingar.
Så här gör du för att bli tuffare mentalt och ta nya tag när du stöter på motstånd:

1. Skapa ett mål bortom det som du vill uppnå
Skapa en vision av vad du vill åstadkomma som är större än ditt ego innan du börjar. Det betyder att du måste ha ett mål som sträcker sig bortom ditt eget slutmål. Säg till exempel att du lär dig ett nytt språk för att bättre kunna kommunicera med din partner som inte kan svenska. Det gör att du anstränger dig lite mer än att bara plugga för att lära dig ett nytt språk – du vet att framtiden för ert förhållande hänger på att ni kan prata med varandra, alltså blir din språkträning mer än bara ett halvhjärtat försöka att lära dig ett nytt språk. Genom att flytta fokus från hur svår uppgiften är till vad du kan uppnå blir det också lättare att motivera dig till att kämpa vidare när det tar emot.
När du har ett specifikt och väl definierat mål påverkas du av RAS (Reticular Activating System) i kroppen som hjälper vår hjärna att välja ut vilken information som vi ska fokusera på och vilken som vi kan ignorera. Kort sagt, det är då dina tankar fokuserar energin på att nå det uppsatta målet istället för att hänga upp sig på distraktioner som rädsla, oro och tvivel.

2. Be om hjälp
Det ligger mycket sanning i uttrycket som säger ”Om du vill åka snabbt, åk ensam. Om du vill komma långt, så åk tillsammans med andra”. Kontentan är att vi behöver hjälp, stöd och uppmuntran för att nå ända fram ibland. Att be om hjälp är inte ett tecken på svaghet, utan på verklig självinsikt. Alla behöver en stöttande hand ibland, så var inte rädd för att be om råd om du kör fast.

3. Lär dig att styra dina tankar
Författaren Carol Dweck tillbringade 20 år med att göra research för sin bok ”Mindset”. I den har hon kommit fram till att människan har en av två olika typer av attityd när vi ställs inför en uppgift. Antingen sporras vi av svårigheter och motiveras av motstånd eller så är vi övertygade om att vi är födda med vissa talanger och begränsningar och att det inte finns något vi kan göra för att påverka det utgångsläget. Våra förutsättningar är alltså gjutna i cement – positiva eller negativa. Vilken typ är du?
Det går att lära sig att tänka om och styra sina tankar till ett mer positivt tankesätt och fokusera på att allt går att påverka till det bättre om du bara vill och är beredd att lägga ned den tid och de ansträngningar som krävs för att nå dit.
Tänk: ”Jag kan göra allt jag vill” istället för ”Jag är den jag är och kan inte ändra på det”.
Tänk: ”När jag misslyckas, så lär jag mig nya saker” istället för ”Det är ett bevis på att jag inte är bra nog när jag misslyckas”.
Tänk: ”Mina ansträngningar och min attityd avgör om jag ska lyckas eller misslyckas” istället för ”Mina förmågor avgör allting”.
Tänk: ”När jag stöter på motstånd, biter jag ihop och fortsätter” istället för ”När det tar emot, så ger jag upp”.

4. Gör ett schema
Hemligheten med att lyckas är att jobba efter ett schema. Men märk väl att det handlar om ett schema, inte om en ”Att göra”-lista. Skillnaden mellan de två är helt avgörande.
”Att göra”-listor är bra i teorin, men fungerar sämre i verkligheten. En orsak är att en ”Att göra”-lista inte har några deadlines. Det handlar bara om att vi skriver upp en massa saker som vi ska göra på en lista. Ju längre listan blir, desto mer fokuserar vi på att göra de enklaste sakerna på listan och blunda för de som är mer tidsödande, tråkiga och krävande. De tråkiga sakerna på listan kommer att finnas kvar – länge, länge, länge. Statistik från undersökningsföretaget iDoneThis visar att 41 % av alla ”Att göra”-listor aldrig blir slutförda.
En annan nackdel med ”Att göra”-listor är att de inte definierar vilka saker på listan som är viktiga att göra och vilka som det är bråttom med. Vi väljer instinktivt att skjuta upp allt som är bråttom och ignorerar det som är viktigt. Det enda vi tar itu med att de enkla och rätt meningslösa sakerna som egentligen inte alls borde kvalificera sig för en sådan lista.
Den här typen av listor skapar också onödig stress. Det är ofta här som vi drabbas av ”Zeigarnik-effekten” – vi fokuserar mer på att bli irriterade och få dåligt samvete över de saker på listan som vi inte gör istället för att ta itu med dem. Fenomenet innebär att vi alltså har lättare att minnas oavslutade uppgifter än avslutade.
Lösningen är att göra upp ett schema istället för en ”Att göra”-lista.
Schemalägg saker som du prioriteringar. Finns en sak inte med på schemat, så blir den inte gjord.

5. Lär andra
Det absolut mest effektiva sättet att komma ihåg saker på lång sikt är att lära ut dem till andra. Orsaken är att hjärnan då har mycket lättare att registrera informationen än när vi själva läser böcker och försöker lägga informationen på minnet.
Studier har visat att:
5 % av sådant vi lär oss kommer från någon som håller föredrag.
10 % kommer från sådant som vi har lärt genom att själva läsa.
20 % kommer från sådant som vi både har läst och hört.
50 % kommer från vad vi lär oss när vi samarbetar i grupp.
75 % kommer från att praktiskt göra sådant som vi har lärt oss teoretiskt.
90 % kommer från att lära en annan människa göra samma sak som vi själv har lärt oss och använda informationen direkt.

6. Ta allt på mer allvar
Har du tänkt på varför vi sällan kommer försent till jobbet eller till ett möte på jobbet, men ofta är sena när vi ska träffa kompisar? Anledningen är enkel – vi visar mindre respekt för våra kompisar än för vår chef eftersom vi kan förlora jobbet om vi kommer försent. Våra kompisar kanske gnäller lite över sena ankomster, men det påverkar sällan vänskapen på ett sätt som kan få lika förödande konsekvenser som att förlora jobbet.
Samma sak när egentligen allt vi tar oss för – vi är betydligt mer benägna att skärpa oss, känna motivation och visa disciplin om vi ställs inför en uppgift som medför risker och allvarliga konsekvenser än om vi ska göra något som inte påverkar oss något nämnvärt eller gör att vi riskerar något betydelsefullt.
Studier har också visat att vi är tre gånger mer influerade av negativa än positiva konsekvenser. De flesta av oss är t.ex. försiktiga med sådant som kan innebära att vi förlorar mycket pengar. Risken för att förlora våra surt förvärvade slantar gör att vi skärper till oss, väger för-och nackdelar mot varandra och fokuserar på att ta rätt beslut.
Kort sagt – se till så att det finns ett riskmoment involverat i vad du ska göra, så att du sätter lite press på dig själv och inte bara slarvar bort din tid. Finns det något att förlora, så tar du också en uppgift på större allvar. Ska du göra klart en uppgift, så slå vad med en kompis om att du ska vara klar vid ett speciellt datum. Misslyckas du, så får du böta 1 000: -
Ett annat bra sätt att sätta fart på sig själv och inte bara ge upp när det tar emot är att berätta för en massa människor vad du har planerat. Låt dem följa ditt arbete, t.ex. i sociala medier. Deras förväntningar på att du ska bli klar i tid sätter en nyttig press på dig att också hålla din deadline.

Kör hårt!

Lästips som fler än 75 000 andra har gillat

Stå på dig - annars gör någon annan det


Så här tycker läsarna

"Efter att ha läst ett otal böcker om självhjälp för alltför snälla människor som mig själv, fick jag ett råd av en väninna att läsa boken ”Stå på dig annars gör någon annan det" av Stefan Ekberg.
Denna bok har förändrat mitt liv! Jag har förstått så många saker som inga böcker eller psykologer lyckats övertyga mig om efter ett många år i terapi och efter att ha läst de flesta böcker på marknaden.
Äntligen en bok som verkligen hjälper mig att ta saken i mina egna händer!
Stefan talar direkt till mig och jag kan inte smita! Jag blir tvungen att se sanningen i vitögat; jag måste lära mig att ta mitt liv i egna händer och inte tillåta att andra människor styr och ställer i mitt liv.
Han ger mig råd som fungerar och säger exakt vad jag skall tänka på och göra när jag befinner mig i en situation där jag blir trampad på.
Denna bok har verkligen förändrat mitt liv och efter 25 år av psykisk misshandel har jag nu vågat ta steget att lämna denna relation.
Jag hade aldrig klarat detta om jag inte läst denna bok. Jag känner att Stefan är med mig hela tiden och att han verkligen förstår hur jag känner mig….för han har själv varit där…
Denna bok är nu min nya bibel. Jag har med den i väskan hela tiden för att kolla vad jag skall göra när jag befinner mig i situationer som jag inte klarade av innan.
Kanske jag äntligen vågar ta tillbaka mitt liv...
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla ni som inte tror att ni kan förändra era liv, för med hjälp av denna bok så blir allt möjligt!"

Gabriella Bonalumi

"Jag köpte boken till min syrra som går på knäna på jobbet. Alla överöser henne med uppgifter de inte vill ha och hon ler bara på jobbet men är superstressad själv. Jag hoppas att hon får hjälp av den. Man kan inte gå runt och vara snäll hela tiden. Då går man sönder."
Eva-Britt Lindberg

"Man blir fast direkt från första kapitlet eftersom det känns att författaren vet vad han pratar om. Han pratar direkt med mig och jag har fått massor av konkreta tips att använda i alla möjliga situationer. Den här boken är en riktig pärla för den som känner sig lite nedtryckt ibland."
Katja Jönsson

"Jag har lärt mig vad det kostar att vara för snäll hela tiden. Man tjänar inget på det men jag lärde mig också hur man känner igen snälla och inte så snälla personer på deras beteenden. Jag tror liksom boken på att vara snäll mot de snälla och tuffare mot de tuffa om man ska må bra på sikt."
Beata Lundqvist

"Det var en tuff bok att läsa för mig eftersom jag kände igen mig i nästan allt. Jag har insett att det här med integritet är så viktigt för att få respekt. Jag kommer aldrig att acceptera att mitt självförtroende ska stiga och sjunka med andras gillande eller ogillande längre."
Johan Björk

"Äntligen har jag hittat ett verktyg för hur jag säger ifrån. Nu börjar mitt nya liv där ingen elak typ sätter sig på mig. Jag gillar särskilt kapitlet om hur man framstår som självsäker även när man inte är det. Så smart! Tack för det."
Charlotte Mårtensson

“Jag måste bara berätta för er vilken kanonbra bok jag köpte (Stå på dig annars gör någon annan det), fick även en gratis bok på köpet (Stressfri på jobbet). Jag är 25 år och har aldrig i hela mitt läst en hel bok, jag har aldrig haft ro i kroppen för att läsa, jag kan inte koncentrera mig helt enkelt trots att jag hade läshjälp under mina skolår, provat många sorters böcker osv men nu har jag läst ungefär 30 sidor i streck igår kväll i boken jag köpte av er, anledningen till att jag slutade läsa var för att jag va nära att somna annars hade jag kunnat läsa ut den i ett streck, den är väldigt intressant, jag känner igen mig väldigt mycket i boken, det är som att boken talar till just mig. Jag har tänkt på boken hela dagen och vill bara hem och läsa mer nu.”
Robin B, Mora


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap