Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 enkla saker som får dig att bli bättre på att lyssna


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Folk är numera så självupptagna att de i regel inte alls lyssnar när de pratar med andra människor. Istället är de så uppslukade av sina egna tankar och åsikter att de helt enkelt stänger av sin hörsel för att slippa bli distraherade – och eftersom nästan alla beter sig på det viset, så märker ingen att den andre egentligen inte lyssnar. Folk pratar inte med varandra längre – de håller monologer (som ingen lyssnar på) som avlöser varandra. Det blir till en parodi på ett samtal.
Det är så ovanligt att någon verkligen lyssnar när folk pratar idag, så om du börjar lyssna så kommer du att få både respekt och beundran. Genom att vara så självupptagna missar vi att upptäcka så mycket spännande som händer runt oss – och inte minst att upptäcka att många människor bär på intressanta tankar, upptäckter och erfarenheter som de gärna vill dela med sig av.

1. Titta på den du pratar med. Räta på dig och luta dig lite fram emot personen för att med ditt kroppsspråk visa att du är närvarande och engagerad.

2. Håll ögonkontakt men stirra inte. Det blir bara obehagligt. Men flacka inte för mycket med blicken, det signalerar ointresse.

3. Fingra inte på saker medan du lyssnar på någon som pratar – håret, klädseln, mobilen, väskan, nycklar eller andra saker i fickorna. Det visar också tecken på ointresse och distraherar både den som pratar och den som lyssnar.

4. Visa att du är engagerad i samtalet genom att humma, nicka och le. Men avbryt inte den som pratar. Var tyst och låt motparten prata till punkt, oavsett hur frestande det än är att berätta om egna liknande erfarenheter eller delge dina egna tankar och känslor. Det räcker med att du sticker in korta kommentarer som ”Intressant”, ”Spännande” och ”Hur kändes det”?

5. Pratar du med någon som klagar på dig eller är missnöjd med något du gjort eller sagt, så vänta tills motparten har pratat klart innan du börjar försvara dig. Den som pratar med dig vill säga sitt hjärtas mening och om han göra det, så blir behovet av att fortsätta klaga på dig mycket mindre.

Lästips som andra har gillat

Konsten att småprata

"Boken är lättläst och humoristisk. Den tar upp vikten av till synes betydelselöst småprat, som kan medverka till att bryta isen, göra dig till en bättre säljare, och lära känna nya människor, samt vad man kan göra om man hamnar i jobbiga situationer. Efter att ha läst boken har jag börjat testa att prata med främmande människor i affären, på gymmet, osv. Det har lett till flera trevliga möten. Jag har blivit bättre på att berätta om mig själv och saker som jag varit med om, istället för som tidigare, utgå från att det inte kan vara av intresse för andra. Mitt nästa steg blir att prova de olika teknikerna för att bli av med jobbiga människor :)"
Paula Ode, Tomelilla

”Boken var lättläst och tydlig. Många praktiska tips, roliga och slående exempel från verkligheten och media. Jag har börjat tillämpa de olika tipsen/råden och övningar. Det har gett mig mer säkerhet i situationer där jag tidigare var tyst och avstod från att prata. Därigenom har jag fått nya kontakter både i mitt privata liv och i mitt affärsliv.”
Sten Lövgren

”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

”Den här boken är en liten del av verklighetens pussel. Att lära sig att bli social är något vi alla kan behöva eftersom definitionen på social idag är så konstig. Småpratet har en viktig funktion och i med den här boken kan alla lära sig det. Dessutom är boken rolig.”
Evelina Mellquist, Trelleborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap