Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bli av med sockerberoende


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att vara sockerberoende är ett helvete. Det låter som en lite smårolig åkomma men för den som vet hur det är att ständigt behöva äta socker i olika former för att kunna fungera är det långt ifrån roligt.

Är du sockerberoende? I så fall får du här arton användbara tips som kan hjälpa dig att slippa sockerberoendet och börja ett nytt liv där du slipper vara slav under sockret.


18 tips om att bli av med sockerberoende


1. Ät regelbundet.
Ät tre måltider och två mellanmål varje dag – eller fem mindre måltider varje dag. För många människor sjunker blodsockernivåerna så markant under dagen att de blir sugna på sötsaker helt i onödan.

2. Ät riktig mat.
Ju närmare mat i dess ursprungliga form du kan äta desto mindre processat socker innehåller den. Mat i naturlig form, inklusive frukt och grönsaker är bra mat som håller din kropp i den form kroppen vill ha.

3. Ät protein till frukost.
Den typiska frukosten är full av kolhydrater och socker och den gör dig sockersugen hela dagen. Att äta en frukost baserad på protein, lagom mycket fett och grönsaker eller frukt gör dig pigg ända till lunch.

4. Ha med protein och bra fett i varje måltid.
Det hjälper till att kontrollera blodsockernivåerna. Se bara till att det du äter är av bra kvalitet.

5. Krydda rätt.
Koriander, kanel, muskot, kryddnejlika och kardemumma sötar maten naturligt och minskar sockersuget.

6. Ät en bra multivitamin varje dag.
Och lägg gärna till Omega 3 och Vitamin D3. Näringsbrist kan öka sockersuget och ju mindre brist på viktiga näringsämnen desto mindre sockersug.

7. Rör på dig.
Motionera, dansa eller börja med yoga. Börja med något som du gillar och spänningen kommer att minska, du får mer energi och mindre behov av en sockerkick.

8. Sov ordentligt.
När vi är trötta använder vi ofta socker i någon form för att kompensera för tröttheten.

9. Avgifta dig.
Den som lägger av med socker tvärt får det jobbigt några dagar men när sockersuget minskar blir man både piggare och gladare av sig själv. Kroppen vänjer sig snabbt av med det gift som socker egentligen är för kroppen.

10. Öppna ditt hjärta.
Det är viktigt att utforska de känslomässiga skälen till varför du har ett sockerberoende. Många gånger, kanske i de flesta fall, är behovet av socker mer ett känslomässigt behov som behöver hanteras på ett annat sätt.

11. Gör dig av med frestelserna.
Det är lättare att stå emot om det inte finns något att äta som har socker i. Ha inte godis och annat hemma som kan få dig att falla för frestelsen igen.

12. Ersätt inte socker med konstgjort socker.
Det kommer inte att göra det lättare att bli av med sockerbehovet. Om du dricker lightläsk istället för sockrad läsk kommer du bara att bli ännu mer sugen på socker.

13. Läs noga på etiketterna.
Ju färre livsmedel du köper med innehållsförteckningar desto bättre men om du nu ska göra det – läs på etiketten och intressera dig för vad du stoppar i munnen. Ju längre lista av ingredienser, ju mer sannolikt är det att det finns någon form av socker i produkten.
Lär dig täcknamnen för socker: Majssirap, Laktos, Glukos, Dextros, Melass och Sackaros är exempel på sockerarter som finns i maten.

14. Kolla brödet.
Det spelar ingen roll hur många nyckelhål det finns på det bröd du äter – det brukar innehålla massor av socker också. Läs på innehållsförteckningen till ditt favoritbröd och välj ett annat om det är för mycket socker.

15. Ta L-glutamin-tillskott.
Det kan hjälpa dig att minska sockersuget.

16. Hitta något som gör dig upptagen.
När sockersuget slår till som värst, ta en promenad eller gör något annat under de 10-20 minuter som sockersuget varar. Om du kan distrahera dig själv så länge så försviner suget av sig själv.

17. Ta en frukt.
Om du inte klarar av att hantera sockersuget någon gång så hjälper det att ta en frukt. Det är dessutom nyttigt.

18. Drick inte ditt socker.
Läsk är fullproppat med sockerbitar. En Coca cola på 33 cl innehåller nästan 13 sockerbitar. Det är helt vansinnigt att dricka för dig som är sockerberoende.

Läs också Hur man motiverar sig själv att träna

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap