Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 känslor som du måste lära dig behärska – och så här gör du


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag är många av oss så upptagna att vi inte ens ger oss själva tid till att tänka efter varför vi känner som vi gör. Vi låter bara känslorna ta över och styra vår tillvaro utan att ifrågasätta orsaken bakom dem. Så här blir du bättre på att upptäcka vilka känslolägen som dominerar din vardag och vad du kan göra för att kontrollera dem:

1. Besatthet
Det är egentligen inget bra ord, men det beskriver ändå vad det handlar om – att gå till överdrift med saker och ting. Och det är ett av våra stora vardagsproblem, problem som vi inte ens tänker på eftersom de bottnar i dåliga vanor. Mobilfixande och slösurfande är i grund och botten både en besatthet och en dålig vana som ingen ens tänker på att vilja erkänna som en överdriven aktivitet nuförtiden. Bli lite mer uppmärksam på dina (o)vanor – shoppar du för mycket? Äter du för mycket? Dricker du för mycket? Ofta räcker det att bli mer uppmärksam på allt som man ägnar överdrivet mycket tid och energi åt för att lära sig tänka om och tänka på mer produktiva saker för att komma bort från dyra, ohälsosamma och meningslösa ovanor.

2. Ilska
Ilska kan ibland vara en bra drivkraft och precis det som behövs för att lyckas kliva över tröskeln när det står och väger mellan framgång och misslyckande. Men att vara arg på allt och alla hela tiden är bara självdestruktivt. Det är som Buddha lär ha sagt; ”Att bära på ilska är som att dricka gift och förvänta sig att andra människor ska dö”. Nästa gång du känner raseriet bubbla inom dig, så stanna upp. Ta ett djupt andetag och räkna till 10. Tänk efter – finns det någon vettig orsak till att bli så här för det här?

3. Besvikelse
Besvikelser kan vara svåra att komma över, särskilt om det är något man jobbat länge och sedan misslyckats med. ”Misslyckat” är ett ord som vi får lära oss redan som barn och därför sitter så djupt rotat i vårt medvetande, så att minsta lilla avvikelse från det vi har planerat kan förvandlas till ett katastrofalt misslyckande. Det är ett begrepp dramatiskt förändrar vårt sätt att tänka och ge olika saker perspektiv. Men allt som vi företar oss och inte klarar av är inte ett misslyckande. Bli mer sparsam med att använda ordet ”misslyckas”. Ordet har en så dålig klang att det gör besvikelsen ännu tyngre att komma över och begränsar oss i att hitta nya sätt att komma vidare på. Sänk istället förväntningar en aning redan i förväg och intala dig själv att motstånd på vägen är ett sätt att prova nya lösningar på.

4. Skuld

Det är med skuldkänslor som ursäkter – de är enkla att hitta om vi bara letar efter dem. Och det finns alltid något att känna skuld över. Det finns alltid saker vi borde göra, sådant vi borde säga och människor att visa uppskattning och hjälpa. Gamla misstag är också en stor källa till skuldkänslor som vi gärna håller fast vid.
Här är det viktiga att acceptera att man gör fel ibland och att man sårar andra människor, kanske både medvetet och omedvetet. Påminn dig själv om att vad det än var du tog beslut om (som inte alls blev som du hade hoppats), så gjorde du ditt val efter vad du trodde var det bästa alternativet där och då. Att älta resultatet och straffa dig själv för det gör ingen nytta. Det går inte att göra något ogjort, så ta ansvar för vad du har gjort och sagt och gå vidare. Be om ursäkt om det är möjligt och nödvändigt.

5. Självpåtvingad hjälplöshet
Det är ett begrepp som skapats av den amerikanske psykologen Martin Seligman. Det går ut på att det är tankarna på gamla misslyckanden som lär oss (helt i onödan) att tro att vi är hjälplösa (och att vi automatiskt kommer att misslyckas igen) när vi ställs inför liknande situationer. Med andra ord begränsar vi oss av rent självuppfyllande orsaker om vi låter gamla misstag styra våra tankar och blunda för att vi kan lära av misstagen och alltid hitta nya lösningar om vi bara anstränger oss.

6. Rädsla

Här handlar det inte om rationell och praktiskt rädsla, utan om psykologisk rädsla – dvs. saker som du ofta inbillar dig att tro att du är rädd för och inte klarar av och därför begränsar dig själv. Det kan gälla rädsla för att prata inför folk och möta nya människor, men också rädsla för att ta ansvar för sina egna tankar, handlingar och drömmar – och att vara rädd för att acceptera den man är. Lösningen ligger i att konfrontera sin rädsla och göra mer av allt det där som du är rädd för – lite i taget.

7. Självtvivel
Det är inte fel att stanna upp och tänka igenom val och beslut som vi har gjort och fundera lite på konsekvenserna av våra misstag. Vi kan alltid lära av våra misstag. Problemet är det alltid är lätt att vara efterklok och att många av oss är duktiga på att älta våra misslyckade val och beslut – länge. Rädslan för att begå nya misstag gör också att vi blir obeslutsamma och börjar tveka inför minsta lilla beslut. Vi tvivlar lätt på oss själva om vi låter rädslan bli en vana.
Istället för att ta initiativ, så väljer vi ofta att inte göra något alls för att kväva rädslan för att göra fel igen. Det vi sällan tänker på är att vi då lämna över ett beslut till någon annan – vi väljer att välja att låta någon annan bestämma. Då har vi inte längre någon som helst kontroll över konsekvenserna av valet.
Tänk så här – hur svårt det än kan vara att bestämma sig, så tro på dig själv. Intala dig själv att det här är det bästa alternativt för dig just här och nu. Om du kan, så be andra om råd, men välj att fatta ditt eget beslut – och stå för det även om det visar sig vara mindre lyckat. Gör ditt bästa. Oftast räcker det långt. Misstag kan ofta rättas till. Att välja att inte göra någonting alls leder bara till ännu sämre självförtroende och till att öka beroende av andra människor.

8. Egoism
Idag är det trendigt att ta plats och satsa på dig själv som individ, att fokusera på våra egna krav och behov. Den trenden har tyvärr också resulterat i en överdriven egoism. Många har blivit så självupptagna att de inte längre tror sig ha tid för att ens lyssna på andra människor. ”Jaget” har blivit den nya ledstjärnan och det är en självupptagenhet som lätt spiller över i en omedvetens arrogans.
Fortsätt att fokusera på dig själv – det är så man når sina mål ¬– men var uppmärksam på att du inte glömmer bort att det finns en värld omkring dig som inte bara består av spelpjäser på ett bräde.

9. Avundsjuka
Avundsjuka är precis som ilska något som ofta bottnar i och hämtar energi i tankar och känslor om våra egna brister, tvivel och misslyckanden. Båda har också det gemensamt att de oftast är vi själva som råkar mest illa ut. En lösning är att alltid försöka hitta källan till avundsjukan (och ilskan). Fråga dig själv; ”Varför är jag avundsjuk? Finns det någon logisk orsak till det? Finns det något jag kan göra åt saken för att slippa känna så”?
Om du ger dig själv tid och vågar vara ärlig mot dig själv, så är chansen stor att du snart inser att det är meningslöst att låta den sortens känslor sluka så mycket tid och energi. Det är aldrig fel att vilja ha och åstadkomma något som andra människor har, men det hjälper dig inte att nå samma framgångar genom att bara gnälla och tycka att världen är orättvis. Ibland finns det inga genvägar – bara hårt arbete.

10. Hämnd
Hämnd är kanske ett väl hårt ord, men avundsjukan kan sätta djupa spår. Istället för att bita ihop och låta den bli en drivkraft till att själv nå liknande framgångar är det lätt att nedlåta sig till att bara prata skit om och försöka sätta käppar i hjulet för den vi är avundsjuka på. Det kräver ju betydligt mindre energi än att själv sätta igång att jobba. Men precis som de övriga känslorna på den här listan, så dränerar hämndlystnaden bara dig själv på tid och kraft.

Fokusera istället på vad du själv kan göra för att nå dit du vill Lycka till!

Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap