Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Konsten att älska sig själv


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Nej det är inte egoistiskt eller narcissistiskt att tycka om sig själv (fast det låter så). Det är snarare något som både är svårt och viktigt att jobba med för alla människor. Skälet är enkelt. Den som tycker om sig själv mer har mycket mer utrymme för att ge andra människor uppmärksamhet och omtanke.

Den som tycker om sig själv blir helt enkelt generösare som människa.

En sak måste jag bara säga direkt: Jag tror inte på att det finns snabba lösningar som gör att man tycker om sig själv mer. De flesta människor jobbar med självförtroendet hela livet som en process där det går upp och ner.

De goda nyheterna är att det finns massor av bra sätt att jobba med att tycka om sig själv mer.


Vad innebär det att tycka om sig själv på rätt sätt?

Det finns många gemensamma faktorer för människor som tycker om sig själva på rätt sätt:

  • De är öppna för andras idéer och åsikter och inte blir hotade av dem
  • De vill att andra ska lyckas med det de gör
  • De är generösa med att berömma andra
  • De är inte lika hårda mot sig själva när något går fel
  • De vill andra väl
  • De låter inte andra trampa på dem
  • De vet vad som är bra och vad som är dåligt för dem
  • De tar hand om sig själva - både kroppen och själen


16 tips som hjälper alla att tycka mer om sig själva

1. Sluta jämföra dig själv med andra
Alla människor, till och med den som du tror är lyckligast har sina saker att brottas med (så är det att vara människa). Jämför dig bara med dig själv. Andras goda självförtroende kan vara en bild de visar upp.

2. Apa efter
Det finns någon i din omgivning som verkar ha ett fantastiskt självförtroende, eller hur? Om du börjar tänka på hur han/hon gör, för sig och pratar – varför inte göra likadant. Det är bevisat att man kan påverka sig själv att få ett bättre självförtroende genom att agera som om man hade det. Smart va.

3. Ändra dina tankar för att få bättre självförtroende
Börja tänka på saker du lyckats med snarare än att låta ditt huvud förmörkas av allt du tycker att du misslyckats med. Allvarligt talat. Det är ditt jobb att bli din egen bästa vän och inte trycka ner dig själv. När du märker att du börjar trycka ner dig själv, säg stopp och sluta göra det. Efter ett tag kommer du märka att den där tyrannen i ditt huvud tystnar mer och mer.

4. Jobba med att bli bättre på att slappna av så kommer självförtroendet
Det finns massor av sätt att lära sig att slappna av och vilket du väljer beror på vad du trivs med. En del gillar yoga, andra att promenera i skogen. Att kunna slappna av och hitta sätt att göra det på hjälper dig att känna dig positivt laddad och skapar förutsättningar för att få ett bättre självförtroende.

5. Börja belöna dig själv
När du klarar av saker är svåra måste du lära dig att belöna dig själv för det. Det är du som är ansvarig för att bygga ditt självförtroende, ingen annan, så du måste börja ta hand om dig själv och peppa dig själv mer. Du är värd det och alla skäl till att belöna dig själv är bra för självförtroendet.

6. Särskilt för kvinnor
Sluta jämföra dig själv med modellerna i tidningarna. Och varför inte ta ett steg till – och sluta köpa de där tidningarna. De får dig ändå bara att må pyton. Att gå runt och känna sig sämre än de retuscherade modellerna är så otroligt onödigt. Hitta fem saker du gillar med ditt utseendet och känn dig stolt över dem.

7. Följ ditt eget hjärta istället för att försöka följa alla andras förväntningar
Det finns människor som tillbringar ett helt liv med att försöka tillfredsställa andras behov. Det bästa är att det aldrig är för sent att ändra på det. En del människor är experter på att tala om för andra hur de ska leva sina liv och ofta är det bara ett bevis på deras egna tillkortakommanden. Det är bara du som vet vad du är intresserad och inspirerad av. Det är ju för sjutton ditt liv!

8. Sätt dina egna mål
För en del passar det att skriva ner sina mål så att de kan se dem. Andra har sina mål i huvudet men det fina med mål är att du styrs emot dem om du vill nå dem tillräckligt mycket. Att nå mål, även små, är väldigt bra för självförtroendet. Börja sätta mindre mål och öka ut dem allteftersom.

9. Utmana det du trodde att du trodde
Många människor har blivit påverkade att tro på något som de egentligen inte tror på. Det kan vara en väg man tagit för att andra förväntat sig det eller att andra fått dig att tro att du är mindre värd än dem. Utmana det här och släng bort allt gammalt skräp som du egentligen inte tror på. Det här är såklart en process som kan ta tid beroende på hur djupt det sitter men om du verkligen vill – och kanske tar hjälp av någon – så kan du bli friare och få större självförtroende.

10. Gör en bra övning för självförtroendet
Ta ett papper och penna och skriv ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara sinne för humor, integritet, ärlighet eller förmåga att tala inför folk. Gör listan så lång du kan. Vet du vad du har fått fram nu: Jo, en lista över vem du själv vill vara. Ta en av egenskaperna varje dag och använd på något sätt. När du har betat av hela listan lovar jag att du kommer att känna dig starkare. Du har övat på att bli mer som du vill vara. Sedan är det bara att fortsätta med det varje dag.

11. Gör mer av det som ger dig energi
Det gör du genom att lägga så mycket tid du kan på saker som du gillar att göra. Det spelar ingen roll om det handlar om att lägga mer tid på en särskild hobby eller att skapa tid för att umgås med en särskild vän – att göra det du gillar mycket mer kommer att lyfta ditt självförtroende. Du mår bra och att må bra både ger självförtroende och skapar en grund för att göra det ännu bättre. Och samma sak tvärtom. Lägg mindre tid på sånt som du inte gillar att göra. Försök att skala bort saker du inte gillar så mycket du kan.

12.Träna för att få bättre självförtroende
Faktum är att fysisk träning påverkar kroppens belöningssystem så mycket att träningen i sig ger dig självförtroende. Det är bevisat. Om du får igång din kropp mer så får du mer självförtroende – och skapar en grund för att bygga ett ännu bättre. Det viktiga här är att du ska ha ett mål som ligger minst ett år framåt. Sluta lura dig själv att tro att du kan gå ner i vikt/bygga muskler på tre veckor. Ingen kan det. Alla vill det. Kvällstidningarna lever på att få folk att tro det. Gå inte på det.

13. Mät och möt dina rädslor
Alla är rädda för olika saker. Om du skriver ner vad du är rädd för kan du också gradera rädslorna. Gör det från 1-5 där 1 är lite rädd och 5 är mycket rädd. När du skrivit ner dina rädslor är det dags att börja jobba med dem. Börja med att möta dina rädslor på nivå 1 och gör det till ditt jobb att klara av dem minst fem gångar innan du går vidare uppåt. Det här är ett bra sätt att se att du klarar mycket mer än du tror. Skriv ner hur det kändes när du klarade en uppgift. Det är bra eftersom du glömmer bort det annars. Och självförtroendet kommer på köpet.

14. Sätt allt som händer i rätt perspektiv
Om något händer som påverkar ditt självförtroende negativt är det lätt att bli för fixerad eftersom man har fel perspektiv. Istället för att bli nedslagen – tänk: Kommer det här att vara en stor sak om fem år? Oftast så kommer du att säga ett klar nej. Oftast kommer du att känna att du inte ens kommer att komma ihåg dagens händelse om fem år. Så slappna av.

15. Öva på att fokusera utåt istället för inåt
När man har dåligt självförtroende är det så lätt att bli självmedveten i till exempel ett sällskap med människor man inte känner. Du kanske tänker på hur du ser ut, vad du just sa och vad de andra sitter och tänker om dig. Om du istället börjar intressera dig för de andra vid bordet och uppmärksammar dem så lär du dig snart att sluta vara så fokuserad på ditt eget beteende och hur det uppfattas av andra.

16. Byt umgänge
Allvarligt talat – de personer du omger dig med kan lyfta eller sänka ditt självförtroende. Dina vänner – är de verkligen dina vänner? Vilka är peppande och goda och vilka ger dig dåligt självförtroende? De goda kan vara andra än du tänkte först och samma sak tvärtom. Studera och tänk på vad din omgivning ger dig och försök att få mer tid med de goda och mindre tid med de dåliga.

Till sist - Viktigt
Förvänta dig inte att allt ska ändras direkt. Självförtroendearbete är en process som tar tid men om du lägger ner tid på det så kommer förändringen gradvis och du kommer känna dig bättre och bättre hela tiden. Du kommer att märka små förändringar först och när de knyts ihop och påverkar varandra så bygger du ditt självförtroende starkare för varje dag som går. Kul. Grattis

Av Stefan Ekberg

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap