Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 sätt att stärka ditt självförtroende – allt som behövs är 10 minuter om dagen


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Alla vet hur det känns när man så gärna vill, men inte vågar – eller tror att man inte kan eller vågar. För somliga kan det här bli en plåga som sitter i under många år. Men det finns hjälp att få. Det räcker med 10 minuter om dagen och en handfull smarta tips för att lyfta ditt självförtroende och känna att du både kan och vill.

1. Drick ett glas vatten
Starta varje morgon med att långsamt dricka ett glas vatten. Gör det här till en vana och låt det bli det första du gör när du kliver ur sängen. Det låter kanske konstigt, men fungerar det för amerikanska marinsoldater, så fungerar det säkert för oss andra också. Anledningen till att den här rutinen är så nyttig är att:
• Du fyller på kroppen med den mängd vätska som du har förlorat under nattens sömn. Så fort vätskebalansen är återställd blir både kropp och hjärna piggare – och det är grunden för att skapa ett gott självförtroende.
• Du får en lugn start på dagen. Genom att dricka ett glas vatten långsamt hinner du vakna till i lugn och ro. Du fokuserar på här och nu och hindrar dig från att direkt börja stressa – och stress är en grogrund för dåligt självförtroende.

2. Tänk på allt du har att vara tacksam för
Det här är också en sak som vi gärna glömmer bort – allt som vi faktiskt kan vara tacksamma för. Det är så lätt att ta vardagssaker för givet – men studier har visat att det är otroligt nyttigt för självförtroendet och för att skapa en positiv attityd att tänka lite på allt som man faktiskt kan vara tacksam för – inklusive det vatten som du dricker varje morgon. Att starta dagen med den här sortens tankar ger dig ett optimistiskt perspektiv som följer dig under resten av dagen.
Du kan förresten göra det till en vana att dricka ett glas vatten då och då under dagen, speciellt om du känner att självförtroendet vacklar. Ta en paus. Drick långsamt och ge dig själv en stund att stressa av genom att fokusera på allt som du har allt vara glad, nöjd och tacksam för.

3. Lär dig andas rätt
Att andas är också något som vi tar för givet, men att andas rätt är en konst som få behärskar – och ännu färre har tålamod att lära sig. Men om du lär dig att kontrollera din andning, så lär du också dig att kontrollera din kropp och dina tankar – och med kontroll kommer, som alltid, självförtroende. Gör så här:
Andas in och räkna långsamt till 4. Håll andan och andas långsamt ut medan du räknar till 4. Upprepa samma rutin 7-10 gånger eller tills du känner att du känner dig lugn och självsäker.

4. Skriv kontrakt med dig själv
Så fort du får något skrivet på ett papper blir det så mycket tydligare och känns mer ”på riktigt”. Skriv därför ett kontrakt med dig själv där du tydligt beskriver dina mål, steg för steg, och vägen dit. Skriv under kontraktet.

5. Kolla ditt kontrakt
Gör det varje morgon. Att se hur du steg för steg närmar dig ditt mål gör underverk för självförtroendet och skapar drivkraft för resten av dagen. Har du misslyckats att nå ett delmål? Ta reda på orsaken. Var målet för luddigt eller för svårt att nå? Försök igen.


Så där, lite att börja med

Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap