Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Nio steg till bättre självkänsla


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Ett bra sätt att få en bättre självkänsla är att lura kroppen att man har det. Du gör det genom att stå som om du har en bra självkänsla, sitta som om du hade bra självkänsla och bete dig (spela helt enkelt) fram en bättre självkänsla. Testa. Öva.

2. Sträva inte efter yta, sträva efter djup istället. Strunta i tidningarnas modellbilder, bry dig inte om kroppsidealen som alla ångestfulla strävar efter just nu. Det är inget fel med att motionera och äta rätt men istället för att se spinkiga modeller eller biffiga superstjärnor som ett ideal kan du bli det bästa som du förmår istället. Det är gott nog.

3. Öva på att lyssna på andra och ta in vad de har att säga och erbjuda. Det kan vara svårt för den med dåligt självförtroende att göra så, men faktum är att om du koncentrerar dig mer på andra än dig själv så kan du ta in vad de har och kanske lära dig något som gör dig starkare (i motsats till att inte höra vad de säger och gå därifrån och bara undra vad de tyckte om dig).

4. Strunta i din familjs och dina vänners förväntningar på dig och börja följa ditt eget hjärta istället. Börja med något litet steg så märker du att det inte är så farligt.

5. Utmana det du trodde att du trodde på. Fundera över dina värderingar och se om de verkligen är dina egna. Din dåliga självkänsla kan bero på att du går runt och mår dåligt för att du bär på andras värderingar - och framför allt andras värdering av dig.

6. Sätt mål. Det är jättebra att skriva ner vad du vill och vart du vill komma. Det hjälper dig att hitta det första steget till målet och sedan sätta ner foten och ta ett litet steg närmare.

7. Gör en skrivövning där du sätter alla egenskaper du beundrar hos andra på pränt. Gör en lång lista. Det kan vara saker som integritet, ärlighet, mod, humor och annat som du gillar hos andra människor. När du är klar med listan är det faktiskt så att alla egenskaper du ser där är sådana du själv skulle vilja ha eller inte tror att du har nu (men kanske faktiskt har). Börja försiktigt att föra in de här egenskaperna i ditt dagliga liv en efter en till du gjort allt på listan. Du kommer att älska det.

8. Håll noga koll på vad som motiverar dig varje dag och håll dig nära dessa saker varje dag. Försök helt enkelt att fylla ditt liv med mer av det du gillar så kommer du också att få en bättre självkänsla på köpet eftersom du mår så mycket bättre.

9. Sätt igång. Du måste räkna med att det här är en process som tar lite tid men med övningarna här och en ny inställning där du är chef över jobbet "skaffa självkänsla" så kommer du snart att märka den förändring du vill se.

Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap