Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 smarta sätt som gör det lättare att handskas med kritik

Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

De sociala medierna gör att vi blir mer och mer utsatta för kritik, vad vi än gör och vad vi än tycker. Det finns alltid människor som blir arga, kränkta och ledsna över saker som vi gör, säger och tycker. Den första frågan du ska ställa till dig själv är förstås om du verkligen måste behöva finnas på de sociala medierna. Varje liten kommentar, varje foto och varenda liten åsikt gör att du hamnar i skottlinjen – och kritikerna är vakna dygnet runt och de skjuter skarpt!
Kanske är det så att du behöver de sociala medierna i din yrkesroll. Du är kanske egenföretagare som måste höras och synas på nätet. Orsakerna är många och det spelar egentligen ingen roll varför du är aktiv på sociala medier. Förr eller senare kommer du också att få kritik. Här kommer några enkla, men effektiva tips på hur du lär dig att bättre hantera kritik framför allt öga-mot-öga.

1. Var öppen för kritik
Men bara under förutsättning att den kritik du får känns ärlig, skälig och konstruktiv. Blir du kritiserad av någon som har mer erfarenhet än du inom ett område, så kan det vara nyttigt att lyssna och lära. Handlar det om folk som bara klankar ner på allt och alla, så måste du lära dig stänga av. Världen är full av självutnämnda kvasiexperter och du måste lära dig att genomskåda dem. Och sluta lyssna på deras pladder.

2. Anfall är inte alltid bästa försvar
Det är lätt att gå till motattack om du känner dig orättvist behandlad eller kritiserad. Vårt ego är ömtåligt och det gör ont när någon får in en fullträff. Då är det lätt att brusa upp och avbryta. Men ta lite kallt – försök lyssna på vad personen som kritiserar dig säger och låt henne prata klart. Det är inte alltid så lätt, men det ger dig tid att tänka och formulera bättre motargument.

3. Filtrera kritiken
Om du följer rådet i förra punkten, så hinner du också skapa tid för att tänka efter vad den som kritiserar dig egentligen säger utan att du överröstar dig själv genom att instinktivt börja gräla. Är det hon säger verkligen sant? Lita aldrig på att all kritik mot dig nödvändigtvis måste vara berättigad – men tro heller inte att det aldrig kan vara sant. Tänk efter och våga vara ärlig mot dig själv.

4. Var ödmjuk
Det är ett tips som hänger ihop med den förra punkten. Var ödmjuk och var inte så snabb med att direkt övertyga dig själv om att kritiken mot dig är orättvis. Det finns inga ofelbara människor – inte ens de som alltid påstår sig veta bäst. Det finns alltid något nytt att lära. Alla människor kan bli bättre på saker och ting. Erkänn att även du kan ha fel – både för dig själv och för andra.

5. Deppa inte om du faktiskt har fel
Alla misslyckas ibland. Vi gör fel och säger dumma saker. Det händer den bäste. Acceptera det, men gräv inte ner dig för att du klantat till dig. Låt inte kritiken lura dig till att tro att du är misslyckad och bara kommer att fortsätta göra bort dig. Erkänn ditt misstag. Gråt ut om du känner att det hjälper eller kritisera dig själv i 10 minuter, men släpp det sedan. Bryt ihop och res dig upp igen.

Så där, lite att börja med

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan

Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap