Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 orsaker till varför Mindfulness inte bara är ett uttjatat modeord


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

”Mindfulness” – är det inte bara ett trött modeord som missbrukats av kvälls-och veckotidningarnas ”Må-bra”-bilagor tillräckligt länge nu?
Inte alls.
Tvärtom.
Det finns mycket att hämta här. Det gäller bara att hitta en definition av begreppet ”Mindfulness” som du känner dig bekväm med och som gör att du kan skrota dina gamla fördomar. Ordet i sig är ju inte det viktiga. Det viktiga är att du
Du kan lära dig att förstå dig själv bättre och samtidigt bli bättre på att förstå andra människor. Du skapar ett inre lugn och bygger upp en bättre mentalstyrka som hjälper dig att enklare våga fatta beslut och sluta intala dig själv att du är mindre värd eller ständigt en orsak till irritation, ilska, besvikelser, misslyckanden och mindre lyckade konfrontationer med andra människor i din omgivning.

1. Ta inte allt personligt
Inbilla dig inte att all form av kritik, tillrättavisningar eller sarkastiska kommentarer alltid är riktade till dig som person. Många gånger är det folk som bara låter käften gå utan att de ens tänker på vad de säger. Utbrotten och kritiken behöver inte ha dig som måltavla, men har du dålig självkänsla som är det lätt att suga åt sig alla nedlåtande anmärkningar och tro att det handlar om dig.
Tänk på att människor är väldigt slarviga med ord. De inser inte att många uttryck sårar och förminskar folk helt i onödan. Det innebär inte hellre att du är en sämre människa bara för att någon höjer rösten mot dig. Många tänker inte ens på att de har ett alldeles för högt tonläge när de pratar och att det kan missuppfattas.
Du behöver inte alltid vara den som måste ta konsekvenserna för att något har blivit fel. Ibland får du en skopa skit kanske bara för att du råkar befinna dig på fel plats vid fel tillfälle.

2. Du är ingen tankeläsare
Alla människor har en viktig sak gemensamt – de är främst intresserade av sig själva och sina egna behov och skrämmande ointressant av andra. Din omgivning lägger minimalt med tid och energi åt att tänka på dig och på vad du tycker, tänker och säger. Människans ego har aldrig varit så stort som det är idag, så sluta inbilla dig att du vet vad andra tänker om dig.

3. Måla inte fan på väggen
Det är lätt att dra alldeles för stora växlar av något innan vi ens vet resultatet. Det är mänskligt att tvivla, men tänk på att skillnaden mellan att vara ödmjuk och onödigt negativ är stor. Ett misslyckande behöver inte bli en fullständig katastrof. Fortsätt att drömma och våga göra nya saker, men försök att hålla dina förväntningar på en realistisk nivå utan att underskatta din kapacitet, ditt kunnande eller dina ambitioner.

4. Förminska inte dig själv
Har man dålig självkänsla fokuserar man ofta på fel saker. Att en person i en grupp som du pratar med kväver en gäspning betyder inte automatiskt att du är en tråkig person. Lär dig att upptäcka även andra detaljer (t.ex. att någon lutar sig framåt när du pratar) som signalerar intresse och uppskattning istället för att bara tolka allt du ser negativt.

5. Misstolka inte tecken i tillvaron som något negativt
Bara för att din partner råkar avsluta ett sms utan det vanliga ”Jag älskar dig” betyder det inte att hon har slutat älska dig. Brukar du få en smiley i mailen när du har skickat in ett jobb, men plötsligt blir utan, så innebär det inte heller att din kollega eller chef tvunget behöver vara arg eller missnöjd med dig.
Tolka inte att din chef säger ”Bra jobbat” som något negativt bara för att du hade förväntat dig att höra honom säga ”Fantastiskt bra jobb”.
Detaljer är viktiga – ibland. Men det handlar om att fokusera på rätt detaljer. Vi är ofta alldeles för snabba med att feltolka alla signaler som vi bombarderas med till vardags som något negativt. Kanske är det Jantes röst vi hör som vrålar; ”Du ska inte tro att du är förmer än alla andra”.

6. Bra nog kan vara tillräckligt bra ibland
Begreppet ”Perfekt” är ett en synonym för människor med överdrivet höga krav på sig själva som aldrig lyckas slutföra något eftersom de aldrig blir nöjda med vad de gör. Du kan lära dig att sänka dina krav och förväntningar utan att samtidigt behöva sänka standarden på det du gör.
”Perfekt” är bara en utopi.
En illusion.
Ett idiotiskt begrepp som inte existerar i det verkliga livet. Det enda du behöver lära dig, är att avgöra om det sönderslagna ägget är bortkastat eller om det är en omelett. Ibland är bra tillräckligt bra.

7. Låt inte alltid känslorna styra dina handlingar
Bli mer uppmärksam på hur du låter dina känslor styra ditt beteende. Känslor ligger ofta till grund för kortsiktiga val. Med det menar jag att vi lyssnar på magkänslan och låter den styra våra beslut. Det behöver givetvis inte vara fel, men det är viktigt att även tänka på hur våra handlingar påverkar våra tankar och känslor. Vi tänker ofta; ”Jag ska börja träna när jag känner mig lite piggare”, istället för ”Jag ska börja träna, så att jag blir lite piggare”.
Skillnaden i de tankegångarna kan skapa stora och positiva förändringar för din mentala styrka.

8. Låt dig inte luras av ”Försäljartricket”
Det är aldrig fel att hjälpa andra människor, men var på din vakt. Forskning har visat att när någon ber om en liten tjänst som du kan säga ja till, så följs den frågan ofta av en fråga om en ännu större tjänst som det är mycket svårare att tacka nej till än om vi bara fått en förfrågan om den stora tjänsten.
Försäljare jobbar ofta på samma sätt. De får oss att köpa en sak och sedan övertyga oss om att köpa en massa (onödiga) tilläggstjänster. De gör det svårt för oss att tacka nej till dem eftersom vi redan har visat att vi är förhandlingsbara genom att ha visat intresse för att köpa den där saken. Det här är vad man brukar kalla en ”foten i dörren”-teknik. Har försäljaren kommit så här långt, blir det svårt för oss att stänga dörren.
Men det finns en annan variant av samma teknik.
”Dörren i ansiktet” innebär att någon först ber dig om en stor tjänst och sedan ändrar sig och ber om något mindre istället. I jämförelse uppfattas då den mindre tjänsten som betydligt rimligare.

Lär dig att upptäcka, genomskåda och hantera den här tekniken.
Det är ett bra sätt att stärka din självkänsla och dessutom skapa sinnesro på.

9. Generalisera mindre
De flesta av oss är alldeles för snabba med att dra slutsatser och konstatera att ”så är det bara”. Det är dessutom en ovana som blivit ännu större nu när alla människor ständigt är så stressade och inte har tålamod att stanna upp och reflektera över frågor och beslut som de ställs inför och som kanske kräver lite mer eftertanke.
Ibland kan det vara berättigat att slå fast vissa ”sanningar” – ”Om något ska bli gjort ordentligt, så får man göra det själv”. Men den inställningen fungerar generellt sett ganska dåligt i de flesta situationer. Det är en brist på psykologisk flexibilitet som stressar oss till att ta ogenomtänkta beslut och göra misstag i onödan.
Kliv av vardagskarusellen och ställ dig bredvid en stund.
Ta ett djupt andetag och andas ut långsamt.
Vänta en minut och tänk efter.
Vad är det som gör den här situationen unik? Hur kan du hitta en unik lösning som verkligen passar?

10. Fokusera på en sak i taget
På 90-talet var det väldigt modernt och populärt att jobbannonserna efterlyste medarbetare som älskade att ”hålla många bollar i luften samtidigt”. Det förstås inte så konstigt att trenden med ”Multi-tasking” är tillbaka igen – i vår uppskruvade tillvaro ser folk ut att vara på gränsen till att hyperventilera om de inte håller på med sjutusen saker samtidigt. Dessutom är det ju extremt omodernt – och iögonfallande konstigt – om vi som moderna renässansmänniskor inte konstant är upptagna med något. Tiden är ju så knapp och det finns ju många Instagramfoton att gilla, korkade Youtubevideos att se och meningslösa meningsskiljaktigheter att älta med folk som man inte ens känner.
Lösningen till ett större inre lugn är att vägra multitaska.
Gör tvärtom istället. Fokusera på en sak i taget.
Multi-tasking innebär onödig stress och gör dig ineffektiv. Att försöka hålla många bollar i luften samtidigt resulterar bara att du splittrar din koncentration och låter fokus skifta från det ena till det andra. Med andra ord blir många saker halvdant gjorda istället för att du gör en sak riktigt bra.


Så där, lite att börja med

Lästips som fler än 75 000 andra har gillat

Stå på dig - annars gör någon annan det


Så här tycker läsarna

"Efter att ha läst ett otal böcker om självhjälp för alltför snälla människor som mig själv, fick jag ett råd av en väninna att läsa boken ”Stå på dig annars gör någon annan det" av Stefan Ekberg.
Denna bok har förändrat mitt liv! Jag har förstått så många saker som inga böcker eller psykologer lyckats övertyga mig om efter ett många år i terapi och efter att ha läst de flesta böcker på marknaden.
Äntligen en bok som verkligen hjälper mig att ta saken i mina egna händer!
Stefan talar direkt till mig och jag kan inte smita! Jag blir tvungen att se sanningen i vitögat; jag måste lära mig att ta mitt liv i egna händer och inte tillåta att andra människor styr och ställer i mitt liv.
Han ger mig råd som fungerar och säger exakt vad jag skall tänka på och göra när jag befinner mig i en situation där jag blir trampad på.
Denna bok har verkligen förändrat mitt liv och efter 25 år av psykisk misshandel har jag nu vågat ta steget att lämna denna relation.
Jag hade aldrig klarat detta om jag inte läst denna bok. Jag känner att Stefan är med mig hela tiden och att han verkligen förstår hur jag känner mig….för han har själv varit där…
Denna bok är nu min nya bibel. Jag har med den i väskan hela tiden för att kolla vad jag skall göra när jag befinner mig i situationer som jag inte klarade av innan.
Kanske jag äntligen vågar ta tillbaka mitt liv...
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla ni som inte tror att ni kan förändra era liv, för med hjälp av denna bok så blir allt möjligt!"

Gabriella Bonalumi

"Jag köpte boken till min syrra som går på knäna på jobbet. Alla överöser henne med uppgifter de inte vill ha och hon ler bara på jobbet men är superstressad själv. Jag hoppas att hon får hjälp av den. Man kan inte gå runt och vara snäll hela tiden. Då går man sönder."
Eva-Britt Lindberg

"Man blir fast direkt från första kapitlet eftersom det känns att författaren vet vad han pratar om. Han pratar direkt med mig och jag har fått massor av konkreta tips att använda i alla möjliga situationer. Den här boken är en riktig pärla för den som känner sig lite nedtryckt ibland."
Katja Jönsson

"Jag har lärt mig vad det kostar att vara för snäll hela tiden. Man tjänar inget på det men jag lärde mig också hur man känner igen snälla och inte så snälla personer på deras beteenden. Jag tror liksom boken på att vara snäll mot de snälla och tuffare mot de tuffa om man ska må bra på sikt."
Beata Lundqvist

"Det var en tuff bok att läsa för mig eftersom jag kände igen mig i nästan allt. Jag har insett att det här med integritet är så viktigt för att få respekt. Jag kommer aldrig att acceptera att mitt självförtroende ska stiga och sjunka med andras gillande eller ogillande längre."
Johan Björk

"Äntligen har jag hittat ett verktyg för hur jag säger ifrån. Nu börjar mitt nya liv där ingen elak typ sätter sig på mig. Jag gillar särskilt kapitlet om hur man framstår som självsäker även när man inte är det. Så smart! Tack för det."
Charlotte Mårtensson

“Jag måste bara berätta för er vilken kanonbra bok jag köpte (Stå på dig annars gör någon annan det), fick även en gratis bok på köpet (Stressfri på jobbet). Jag är 25 år och har aldrig i hela mitt läst en hel bok, jag har aldrig haft ro i kroppen för att läsa, jag kan inte koncentrera mig helt enkelt trots att jag hade läshjälp under mina skolår, provat många sorters böcker osv men nu har jag läst ungefär 30 sidor i streck igår kväll i boken jag köpte av er, anledningen till att jag slutade läsa var för att jag va nära att somna annars hade jag kunnat läsa ut den i ett streck, den är väldigt intressant, jag känner igen mig väldigt mycket i boken, det är som att boken talar till just mig. Jag har tänkt på boken hela dagen och vill bara hem och läsa mer nu.”
Robin B, Mora


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap